הנהלת חשבונות

מתוך דניאל המרכז לשכר והנהלת חשבונות
גרסה מ־15:45, 30 בינואר 2020 מאת דניאל (שיחה | תרומות) (מוויקיפדיה בעברית)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

הנהלת חשבונות (בראשי תיבות: הנח"ש או הנה"ח) הוא תחום העוסק בתיעוד פעילותה הפיננסית של ישות חשבונאית באמצעות רישום התנועות הכספיות והלא כספיות שלה. בין עסקאות אלו ניתן למנות מכירות, רכישות, קבלות, הכנסות ותשלומים. ישנן שתי שיטות מקובלות לניהול חשבונות: מערכת הנהלת חשבונות חד-צדית ומערכת הנהלת חשבונות כפולה. עם זאת, ניתן לומר שכל סוג של רישום של עסקאות פיננסיות, מהווה ניהול חשבונות.

בדרך כלל, הנהלת החשבונות מבוצעת על ידי מנהל חשבונות. אין לבלבל בין הנהלת חשבונות לבין חשבונאות ולבין ראיית חשבון. הנהלת חשבונות היא פעולת רישום שבו מנהל/ת החשבונות מתעד/ת את הפעולות שנעשות בגוף. בעוד שחשבונאות היא אוסף של כללים כיצד רושמים פעולות חשבון במקרים סבוכים וכללי הכרה בהכנסות והוצאות ובסיסי דיווח ואופן הצגתם בדו"ח הכספי ובתחום זה עוסק מנהל הכספים. ראיית חשבון הוא מקצוע העוסק בביקורת של הדוחות הכספיים של הגוף כשבסוף הביקורת רואה החשבון מפיק (חייב להפיק) חוות דעת על הדו"ח הכספי. בעיקרון, לרואה חשבון אסור לעסוק בחשבונאות של הגוף עליו הוא מבצע ביקורת (למעט מקרים חריגים). לכן, מנהל החשבונות עוסק בתיעוד הפעולות הפיננסיות, מנהל הכספים עוסק בחשבונאות כלומר מיישם תקני חשבונאות ועורך את הדוחות הכספיים, ורואה החשבון עוסק בראיית חשבון שהיא ביקורת על הדוחות הכספיים ומחווה את דעתו עליהם.


תוכן עניינים 1 מנהל חשבונות 2 שיטות רישום 3 ראו גם 4 קישורים חיצוניים מנהל חשבונות Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – מנהל חשבונות מנהל חשבונות הוא אדם המבצע ניהול ורישום של עסקאות פיננסיות של ארגון על בסיס יומיומי. הרישום מתבצע בדרך כלל בתוך ספר חשבונות המנוהל בתוך מערכת ממוחשבת (כלומר, באמצעות תוכנת הנהלת חשבונות, כגון חשבשבת). מנהל החשבונות אחראי לכך שהרישום יבוצע בצורה נכונה, בחשבונות הנכונים, ובהתאם לכללי חשבונאות מקובלים. בסוף כל תקופה חשבונאית (רבעון או שנה, למשל), עליו בדרך כלל להעביר לרואה החשבון מאזן בוחן סופי הכולל את כל העסקאות והרישומים שנעשו באותה תקופה. רואה החשבון ייעזר במאזן הבוחן ובספר החשבונות כדי להכין דוח רווח והפסד ומאזן.

שיטות רישום שתי שיטות הרישום הנפוצות ביותר הן הנהלת חשבונות חד-צדית והנהלת חשבונות כפולה. בראשון נעשה שימוש בחשבונות הכנסות והוצאות (עסקאות מזומן) בלבד, והוא מתאים לעסקים קטנים. ברישום בשיטת הנהלת חשבונות כפולה יש צורך לבצע רישום כפול של כל עסקה, באמצעות חובה וזכות. תנועות החובה והזכות מחולקות לכרטיסים כך שבסוף השנה כל התנועות צריכות להסתכם לאפס. קיימים כרטיסים מסוגים שונים כגון: כרטיס קופת מזומן, כרטיס קופת צ'קים, כרטיס לכל חשבון בנק, כרטיס לכל לקוח, כרטיס לכל ספק וכרטיס לכל עובד.

ראו גם מכונת חישוב ספר הזמנות