מדריך לפתיחת עוסק מורשה

מתוך דניאל המרכז לשכר והנהלת חשבונות
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מדריך לפתיחת עוסק מורשה

Line.png Line.png Triangle.png Triangle.png

להלן מדריך לפתיחת עוסק מורשה באופן עצמאי. אנו נותנים שירותי פתיחת תיקים, הנהלת חשבונות ודוחות שנתיים, כך שניתן לפנות אלינו לקבלת הצעת מחיר.

פתיחת תיק במע"מ

ניתן לפתוח תיק במע"מ לבד - לשם כך יש למלא טופס 821 (פתיחת תיק במע"מ). כמו כן, צריך להצטייד במסמכים הבאים:

  • צילום תעודת זהות
  • צילום שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון בנק מאתר הבנק
  • הסכם שכירות או רכישת משרד/חנות (אם העסק לא בבית)
  • הסכם עם לקוח פוטנציאלי או הצעת מחיר ללקוח פוטנציאלי או תעודת עיסוק או רישיון עיסוק

יש לגשת פיזית לפקיד מע"מ סמוך למקום העסק (או מקום המגורים אם העסק בבית). בסיום התהליך תקבלו תעודת עוסק מורשה.

שימו לב, החברה נותנת שירותי פתיחת תיק וחוסכת ממכם את ההתעסקות בטפסים אלו ובהגעה לפקיד שומה. לקבלת הצעת מחיר, פנו אלינו בטלפון 052-5454-813.

פתיחת תיק במס הכנסה

לאחר פתיחת התיק במע"מ, יש לפתוח את התיק במס הכנסה. פתיחת התיק נעשית בטופס 5329 (פתיחת תיק עצמאי במס הכנסה). צריך לגשת פיזית לפקיד שומה עם הטופס או לסרוק ולשלוח אותו דרך מערכת פניות הציבור (מערכת מפ"ל). לא צריך לצרף מסמכים - אך שימו לב שצריך לפתוח את התיק במס הכנסה רק לאחר קבלת תעודת עוסק מורשה.

פתיחת תיק בביטוח לאומי

לאחר פתיחת התיק במס הכנסה, יש לעדכן מעמד עצמאי בביטוח לאומי. העדכון נעשה בטופס 6101 (דוח שנתי לביטוח לאומי) או בגרסה המקוונת.

בביטוח לאומי יקבע את המעמד כעצמאי, בין אם "עצמאי רגיל" ובין אם "עצמאי שאינו עונה להגדרה", לפי הנתונים בטופס 6101 הנ"ל. להלן הסבר קצר לעניין המעמד:

  • עצמאי שאינו עונה להגדרה: זהו עצמאי עם הכנסות חודשיות נמוכות שגם עובד מעט שעות בשבוע. עצמאי זה משלם דמי ביטוח מינימליים ומנגד הוא אינו מבוטח בגין הכנסתו כעצמאי. אם העצמאי הוא גם שכיר - הוא אינו נדרש לשלם דמי ביטוח כלל.
  • עצמאי "רגיל": זהו עצמאי שאינו "עצמאי שאינו עונה להגדרה". עצמאי זה נדרש לשלם דמי ביטוח לאומי גם אם הוא שכיר ומנגד הוא מבוטח באופן שדומה מאוד לביטוח לאומי של שכירים.

הגשת דיווחים חודשיים/דו-חודשיים

יש 3 דיווחים שצריך לעשות מידי חודש/חודשיים:

  • דיווח חודשי/דו-חודשי למע"מ: יש לערוך הנהלת חשבונות בתוכנה שאושרה על ידי רשות המיסים. לקוחות החברה מקבלים מערכת להפקת חשבוניות והנהלת החשבונית נעשית באמצעות מנהל חשבונות מקצועי. מי שמעוניין לעשות זאת בעצמו - ניתן להירשם לאתרים שונים כגון חשבונית ירוקה/iCount ובהם לנהל הנהלת חשבונות. צריך להקפיד לרשום חשבוניות בהתאם להוראות ניהול ספרים וחוק מע"מ. הדיווח לרשויות נעשה על ידי החברה, ומי שמעוניין להגיש דוח באופן עצמאי - יכול לעשות זאת דרך אתר רשות המיסים.
  • דיווח חודשי/דו-חודשי למס הכנסה: יש לשלם מקדמות למס הכנסה בהתאם לשיעור שנקבע על ידי רשות המיסים. התשלום מהווה מקדמה. חישוב המס הסופי נעשה בדוח השנתי. חברתנו בודקת את סבירות שיעור המקדמות שנקבע ולכן רצוי להתייעץ עימנו על מנת לוודא שהמקדמות משקפים נכונה את המיסים הצפויים בעסק. כמובן, מנהל החשבונות מטעמנו מבצע את הדיווח והתשלום גם עבור המקדמות למס הכנסה. מי שמעוניין לבצע דיווח עצמאי - יכול לעשות זאת באתר רשות המיסים.
  • תשלום מקדמות לביטוח לאומי: יש לשלם מידי חודש דמי ביטוח לאומי. תשלום זה מהווה מקדמה בלבד, בדומה למקדמות למס הכנסה. בדוח השנתי נעשה ההתחשבנות מול הביטוח הלאומי. ביטוח לאומי קובע את דמי הביטוח וניתן לשלם אותם באמצעות הוראת קבע בכרטיס אשראי או בבנק דרך האזור האישי. במסגרת השירותים שלנו אנו בודקים האם דמי הביטח סבירים ביחס להכנסות, לכן מומלץ להתייעץ עמנו.

הגשת דוחות שנתיים

יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה מידי שנה, בדרך כלל עד 30 באפריל (כשמידי פעם יש ארכה עד 31 במאי). אם המועד להגשה חלף, לחברתנו יש ארכות להגשת הדוחות ולכן מומלץ לפנות אלינו לשם הגשת הדוח על מנת להימנע מקנסות.

ניתן להגיש את הדוח באופן עצמאי דרך האזור האישי של רשות המיסים, אך כדאי להייעץ עם חברתנו ולהגיש את הדוח באמצעות איש מקצוע.

דוחות ואישורים נוספים

  • הצהרת הון - לאחר פתיחת התיק תידרשו להגיש דוח הצהרת הון, שמפרט את מצב ההון שלכם. בדרך כלל יש להגיש דוח מידי 3-5 שנים. מטרתו של הדוח לתפוס מי שמעלים כספים ולא מדווח על כל הכנסותיו. לכן ניתן להגיש דוח זה באופן עצמאי על ידי מילוי טופס טופס 1219 (הצהרת הון) וסריקתו יחד עם המסמכים הנלווים והגשתו באמצעות מערכת פניות הציבור (מערכת מפ"ל). כמובן, כדאי להגיש את הדוח באמצעות איש מקצוע כדי להימנע מאי נעימויות מול רשויות המס.
  • אישור הכנסות - לעיתים נדרש אישור רואה חשבון לגבי ההכנסות כעצמאי, בדרך כלל לפי דרישה מהבנק על מנת להפחית עמלות בנק או בעת בקשת הלוואה או משכנתא, הנחה ממעונות תמ"ת וכדומה. אישור זה ניתן רק למי שמקבל שירות באופן שוטף ולכן זו סיבה נוספת להיעזר בשירות שוטף של איש מקצוע.

קנסות, עיקולים, עיצומים וקנסות מנהליים

רשויות המס מטילות קנסות על כל איחור, אי-דיווח ואי-תשלום של חובות מס ודיווחים תקופתיים. חשוב להבין שמרגע פתיחת התיק במע"מ ועד לסגירת כל התיקים ברשויות המס - יש חובה על פי חוק להגיש את הדוחות התקופתיים והשנתיים וכמובן לשלם את המיסים בזמן. כשהדוח מוגש באיחור - רשות המיסים מטילה קנסות. לעיתים ניתן לבטל או להפחית קנסות "רגילים" באמצעות פניה לרשויות המס באמצעות מערכת פניות הציבור (מערכת מפ"ל) בצירוף הסבר - אם יש הסבר שמניח את הדעת, כגון החלפת מייצג, מחלה, מילואים וכדומה. אם מדובר במספר רב של איחורים, הקנסות לא יבוטלו וצריך יהיה לשלם קנסות אלו בהקדם האפשרי בטרם יצברו ריבית והצמדה נוספים.

עיצומים כספיים (קנסות) על איחורים בהגשת דוחות שנתיים והצהרות הון קשה יותר לבטל. חשוב מאוד להגיש דוחות שנתיים במועד מאחר וקנסות אלו יכולים להגיע לאלפי שקלים.

קנסות מנהליים מחליפים הליכיים פליליים (במקום הגשת כתב אישום עקב אי-הגשת דוח במועד) ולכן בלתי אפשרי לבטל אותם. ניתן לבקש להישפט על קנסות אלו, אך לשם כך רצוי להצטייד בעורך דין.

כשהחוב או הקנס לא נפרע - רשות המיסים מטילה עיקול על חשבונות הבנק כדי לשים את ידה על הכסף. לשם ביטול העיקול יש לשלם את חובות המס, אחרת העיקולים לא יבוטלו והפעילות בחשבון הבנק עשויה להיעצר לחלוטין.

השירות שלנו

חברתנו מעניקה שירות בכל התחומים הנ"ל ומאפשרת לכם לנהל את העסק במקום להתעסק בבירוקרטיה מול רשויות המס. פנו למשרדנו כעת לקבלת הצעת מחיר בטלפון 052-5454-813 או בווצאפ.


יצירת קשר

דניאל - המרכז לשכר והנהלת חשבונות בע"מ

משרד 338, קומה 3, התע"ש 20, כפר סבא